Biebrzańskie ognisko letnie w Barwiku (2001)

Rano w sobotę 9 czerwca zakupiliśmy z funduszy klubu Jarema beczkę 30 litrów piwa Kasztelan. Miał być browar Łomża, ale nie udało się go kupić. Znaleźliśmy odpowiednią hurtownię zbyt późno - trzeba byłoby zarezerwować beczkę 3 dni wcześniej.
Pojechaliśmy na początku do Tykocina. Zjechało się tu już 10 Jaremowiczów. Jest tam muzeum historii Żydów w doskonale zachowanej synagodze. Obok synagogi tania, ale bardzo fajna żydowska knajpka gdzie zjedliśmy obiad. Jest też klasztor, ciekawy kościół podobny do katedry w Copacabanie w Boliwii oraz resztki ruin zamku.
Z Tykocina pojechaliśmy do wieży widokowej na bagno Ławki, gdzie spotkaliśmy 2 Jaremowiczów i dalej prosto do leśniczówki Barwik w Biebrzańskim Parku Narodowym i tu ok. 16.00 spotkaliśmy kolejnych 4 Jaremowiczów, którzy już mieli zaliczony spacer szlakiem po bagnach.
Leśniczówka okazała się spartańska ale przytulna. 3 pokoje na górze, gdzie śpi się na podłodze lub na dwóch kanadyjkach i jeden pokój na dole z dwoma dwuosobowymi łóżkami. Woda ze studni, kibelek w lesie 50 metrów dalej.
W 16 osób udaliśmy się przed zachodem słońca na nielegalny spacer po Parku Narodowym bez szlaku po błocku i po wysokiej trawie do punktu wśród bagien na mapie oznaczonego jako 105 m n.p.m. Okazało się ze jest tam stara spróchniała ambona ze świetnym widokiem na która wchodziło po 2 osoby na raz by się nie zawaliła. Widok był świetny. Śpiewały ptaszki, widzieliśmy sarny i żurawie. Prawie widzieliśmy łosia, ale okazało się ze to człowiek z wędka 3 km dalej.
Po powrocie do leśniczówki zastaliśmy kolejnych dwóch Jaremowiczów - zaszczycił nas sam Prezes z żoną. A więc był już komplet - 18 uczestników. Rozpaliliśmy ognisko jak już nastał zmierzch, zaczęliśmy rozlewać piwo, piec kiełbaski. Maciek i Piotrek grali na gitarach. Wszyscy śpiewali, wtórowały nam ptaki nocne np. sowa?
Potem niewiele pamiętam, ale było cudoooownie. Odliczaliśmy czas do wschodu słońca. Piwo nie kończyło się, i nie skończyło się do końca. Pomiary już w Warszawie wykazały, ze spożyliśmy 24 litry piwa.
O 3 nad ranem zaczęło świtać. Zebraliśmy najwytrwalszych i w 7 osób wyruszyliśmy szlakiem na wieżę widokową na wschód słońca. Była mgła. Ptaki śpiewały obłędnie. Wszystko pokryła rosa, było zimno. Chciało się spać. Słońce niechętnie zaczęło przeglądać przez mgle. Jaremowicze dwójkami rozpoczęli odwrót do leśniczówki. Drugiej dwójce drogę przebiegł łoś. Szybki powrót na wieżę, ale nic nie było widać.
Po 6-tej ostatni polegli w leśniczówce. Pierwszy Jaremowicz wstał o 8-smej (jeden z tych co poszli spać ok. 3.00) i poszedł na wycieczkę okrężnym kilkunastokilometrowym szlakiem czerwonym przez 2 wieże widokowe. W oddali ujrzał młodego łosia. Następni wstający Jaremowicze legli na grzejącym słońcu przed leśniczówka. Jedli śniadanie. Jeden zasnął w słońcu i potem cierpiał.
Ok. 12-tej prezes z żona wrócili do Warszawy. Po 13-tej reszta wyruszyła na sniadanio-obiad do Karczmy Wygoda w Osiowcu. Po posiłku grupa podzieliła się na pół. Cześć zwiedziła Fort Zarzeczny w twierdzy Osowiec, pojechała na obiad do knajpy żydowskiej w Tykocinie i była po 20-tej w Warszawie.
Druga część weszła na teren wojskowy do fortu głównego Twierdzy Osowiec i przez 2 godziny chodząc z przewodnikiem po bunkrach, labiryntach itd. zwiedziła ten arcyciekawy obiekt carskiej architektury obronnej.
Potem zwiedziliśmy jeszcze Fort Zarzeczny, wieże widokowa na Białym Gradzie, gdzie niestety nie ujrzeliśmy łosia i na koniec tylko w 3 osoby zwiedziliśmy miejsce mordu i kirkut w Jedwabnem, a oprowadził nas policjant pilnujący tego miejsca.
Dziękuję wszystkim uczestnikom, a tych, którzy tym razem nie zdecydowali się jechać, mogę pocieszyć - spróbujemy coś takiego jeszcze zrobić i wtedy też wszystkich zaprosimy.